Pivot – nopeasti helppolukuisia yhteenvetoja!

Onko sinulla käsiteltävänä Excelissä isoja tietomääriä? Onko selkeiden ja helppolukuisten yhteenvetojen muodostaminen vaikeaa?

Pivot-taulukkoraportin avulla voidaan analysoida ja tehdä yhteenvetoja nopeasti suurista tietomääristä. Pivotissa voidaan vaihdella tarkasteltavan tiedon tasoa, vertailla tietoja keskenään ja käännellä tarkastelusuuntaa.

Pivot taulukkoraportin tietolähteenä olevan aineiston muoto

Lähdeaineiston pitää olla yhtenäisellä alueella ja siihen liittyy seuraavia rajoitteita:

  • Jokainen sarake sisältää vain tietyn tyyppistä tietoa. Tieto voi olla esim. päivämääriä, tekstiä, kaavoja tai numeroita.
  • Jokaisessa sarakkeessa on otsikko, joka mahtuu yhteen soluun.
  • Täysin tyhjiä rivejä tai sarakkeita ei saa olla.
  • Taulukossa ei saa olla väliotsikoita tai välisummia.

Pivot raportin lähdeaineisto kannattaa muuntaa Taulukoksi. Tällöin lähdetietojen muuttuessa tietojen päivittäminen on nopeaa ja helppoa!

Katso oheiselta videolta miten pivot-taulukkoraportti luodaan ja miten sitä voi muokata.

Kenttäluettelon näkyminen

Kenttäluettelo näkyy vain silloin, kun pivot-taulukkoraportti on aktiivisena. Jos napsautat raportin ulkopuolella, niin kenttäluettelo katoaa näkyvistä. Napsauta uudelleen pivot-raporttia, niin kenttäluettelokin näkyy.

Jos taas suljet pivot-raportin kenttäluettelon, napsauta ensin pivot-raportin alueella ja valitse sitten Pivot-taulukkotyökalut: Analysoi > Näytä, ja napsauta komentoa Kenttäluettelo.

Avaa oheisesta linkistä Pivot-taulukkoraportin harjoitustiedosto

Lisää samasta aiheesta

Excel