Suodatustoiminnon avulla voidaan nopeasti poimia halutut tiedot

Excel-laskentataulukolla on usein paljon tietoja. Tällöin oikeiden tietojen löytäminen voi olla hankalaa. Suodatustoiminnon avulla voidaan nopeasti poimia halutut tiedot.

Suodattamalla voidaan määritellä ehtoja, mitkä tiedot näytetään ja muut tiedot menevät tällöin väliaikaisesti piiloon. Suodatustoiminto ei hukkaa mitään tietoja.

Suodatettavan alueen pitää olla yhtenäinen alue. Ja jokaisessa sarakkeessa tulee olla sarakeotsikko.

Otetaan suodatustoiminto käyttöön

Napsauta jokin solu aktiiviseksi suodatettavalta tietoalueelta. Valitse Aloitus > Muokkaus > Lajittele ja suodata, ja valitse avautuvasta luettelosta Suodata.

Tietojen poimiminen eli suodattaminen

Toiminto lisää jokaiseen sarakkeeseen suodatuspainikkeet.

Seuraavalla vidella kerron, miten suodatuksia voidaan tehdä.

Suodatuksia voi tehdään yhteen tai useampaan sarakkeeseen.

Jos tallennat tiedoston, jossa on suodatuksia, suodatukset tallentuvat tiedostoon. Tiedot ovat kuitenkin koko ajan tallessa.

Miten poistan suodatuksen käytöstä?

Suodatustoiminnon saat tarvittaessa kokonaan pois käytöstä samasta kohtaa, kun toiminto otetaan käyttöön.

Avaa oheisesta linkistä suodattamisen harjoitustiedosto suodattaminen.xlsx

Jaa tämä blogipostaus omaan kanavaasi!

Paluu edelliselle tasolle