Excel-laskentataulukolla on usein paljon tietoja. Tällöin oikeiden tietojen löytäminen voi olla hankalaa. Suodatustoiminnon avulla voidaan nopeasti poimia halutut tiedot.

Suodattamalla voidaan määritellä ehtoja, mitkä tiedot näytetään ja muut tiedot menevät tällöin väliaikaisesti piiloon. Suodatustoiminto ei hukkaa mitään tietoja.

Suodatettavan alueen pitää olla yhtenäinen alue. Ja jokaisessa sarakkeessa tulee olla sarakeotsikko.

Otetaan suodatustoiminto käyttöön

Napsauta jokin solu aktiiviseksi suodatettavalta tietoalueelta. Valitse Aloitus > Muokkaus > Lajittele ja suodata, ja valitse avautuvasta luettelosta Suodata.

Tietojen poimiminen eli suodattaminen

Toiminto lisää jokaiseen sarakkeeseen suodatuspainikkeet.

Seuraavalla vidella kerron, miten suodatuksia voidaan tehdä.

Suodatuksia voi tehdään yhteen tai useampaan sarakkeeseen.

Jos tallennat tiedoston, jossa on suodatuksia, suodatukset tallentuvat tiedostoon. Tiedot ovat kuitenkin koko ajan tallessa.

Miten poistan suodatuksen käytöstä?

Suodatustoiminnon saat tarvittaessa kokonaan pois käytöstä samasta kohtaa, kun toiminto otetaan käyttöön.

Avaa oheisesta linkistä suodattamisen harjoitustiedosto suodattaminen

Jaa tämä blogipostaus omaan kanavaasi!

Tilaa uutiskirje!

Uusimmat blogipostaukset saat sähköpostiisi, kun tilaat uutiskirjeen! Uutiskirjeeissä on ajoittain myös markkinointiin liittyvää sisältöä.

Lähetän uutiskirjeen noin kahden viikon välein. Voit peruuttaa uutiskirjeen tilauksen milloin vain.

Hyväksyn vielä sähköpostiini saapuvan vahvistusviestin.