Yhteenvedon muodostaminen

Miten kokoan tietoja yhteenvetosivulle?

Pitäisikö sinun koota eri laskentataulukoilla olevia tietoja yhteenvetosivulle? Varoituksen sana, ethän tee tätä niin, että kopioit ja liität tiedot? Mitä, jos alkuperäisiin tietoihin tulee muutoksia? Joudut tarkistamaan kaikki tekemäsi kopioinnit!

Muista tehdä mahdollisimman paljon kaavojen avulla

Muista, että Excelissä aina hyödynnetään jo tehtyjä asioita. Kertaalleen syötettyjä tietoja jatkojalostetaan aina seuraavaan paikkaan, jos se suinkin on mahdollista.

Tietoja voidaan koota useallakin tavalla, riippuen siitä, miten taulukoilla olevat tiedot on aseteltu.

Näytän oheisella videolla yhden tavan, miten tiedot voidaan koota yhteenvetoon.

Yhteenveto muodostetaan kaavan avulla

Valitse solu, johon kaavan haluat muodostaa (Osasto 1:n myynti). Kirjoita = (yhtäläisyys) -merkki. Siirry laskentataulukolle, jolla olevan sisällön haluat yhteenvetoon poimia. Napsauta solua, jossa tieto on. Älä palaa minnekään, vaan hyväksy kaava heti Enterillä.

Kopioi kaavaa normaalisti muille sarakkeille.  Toista sama Osastojen 2 ja 3 kohdalla.

Avaa alla olevasta linkistä yhteenvedon muodostamisen harjoitustiedosto:

Lisää samasta aiheesta

Excel